Saturday 18 February 2012

Umar Mukhtar dan Ahmad Yassin

Poster Filem 1981
Meluangkan masa menonton filem bersempena dengan sambutan Maulidur Rasul 'Lion of The Desert' rasanya sudah 4 kali menonton filem ini tapi tak pernah berjaya menontonnya dari awal siaran. Amat jarang filem yang mengagungkan pejuang Islam seperti ini dibikin. Panggung kita sering dipenuhi dengan kisah hero - hero bawaan Hollywood yang lebih kepada perjuangan bangsa Eropah dan Amerika.

Umar Mukhtar
Umar Mukhtar menjelang perbicaraannya di Mahkamah Tentera
 Kisah seorang guru Al Quran yang bangkit menentang penjajahan Kerajaan Imperial Itali di bawah pimpinan Benito Musollini beraliran Facisme memakan korban yang ramai serta membuatkan rakyat Libya menderita. Gigihnya tokoh berjuang disamping menjadi guru Al Quran menjadi pedoman dan idola kepada rakyat Libya sehinggakan wajahnya diabadikan pada not 10 Lira. 

Usia perjuangan Umar Mukhtar mencapai 20 tahun, satu usia yang terlalu lama sehingga akhirnya beliau ditangkap dan digantung setelah dibicarakan secara tidak adil oleh mahkamah tentera Itali. Beliau dijatuhi hukman gantung sampai mati pada usia menghampiri 80 tahun. Akhirnya Allah mengurniakan pangkat Syuhada, satu pangkat tertinggi dalam perjuangan agama.

As Syahid Syeikh Ahmad Yassin
Teringat pula pada satu lagi tokoh syuhada yang menjadi pengasas kepada pergerakan Hamas (kini menjadi parti yang membentuk kerajaan Palestin). Dalam keadaan lumpuh seluruh badan kecuali kepalanya akibat diseksa semasa berada didalam tahanan Israel, beliau meneruskan usaha selaku pemimpin kerohanian Hamas. Beliau juga memimpin gerakan menentang Rejim Zionis Yahudi yang tak henti -henti menyeksa masyarakat Palestin. Namun akhirnya beliau syahid pada 2004 setelah dibedil roket. Syeikh Ahmad Yassin, tokoh yang akan sentiasa diingati mujahid - mujahid Islam Palestin dan seluruh dunia. 


ottantiff - jihad tiket mudah ke jannah

No comments: