Wednesday 15 February 2012

Fobia

Fobia

 Kejadian jenayah berlaku tidak memilih mangsa. Tapi sebenarnya penjenayah memilih mangsa iaitu mangsa yang leka atau tidak diawasi. Walaupun kerugian aset mungkin tidak seberapa namun kesan daripada kejadian itu akan menghantui hidup mangsa sehingga memakan ratusan dekad (itupun andai umur mencapai usia itu). 
Hilang


Baru - baru ini saudara perempuan rakan sebilik mencari rakan rumah sewa bertujuan untuk berkongsi sewa rumah disamping menemani nya yang tinggal bersendirian di Perumahan Rakyat Rejang Perdana. Sememangnya kawasan yang diduduki selamat berdasarkan persekitaran yang sentiasa ada aktiviti selain rondaan polis yang kerap berkala. Sepatutnya selamat untuk didiami walaupun seorang diri. 


Hilang
Setelah puas memilih daripada permohonan dalam mudah.my akhirnya calon yang sesuai ditemui. Kekurangan pengalaman, tiada diminta sebarang  pengenalan diri atau deposit sewa kerana niat cuma hendak mencari rakan serumah. Di situlah bermula Fobia yang bakal menghantui hidupnya untuk seratus tahun lagi.


Hilang


Datanglah rakan rumah sewa dengan menaiki Honda Civic jam 11 malam. Setelah masuk ke dalam rumah bermulalah sembang nya konon datang dari Kedah (tak kedengaran pun slanga Kedah nya) dan mak saudaranya dalam perjalanan ke sini untuk menghantar barang peribadinya dan terlibat dalam kemalangan kecil. Memandangkan sudah lewat malam, adik rakan sebilik mengambil keputusan untuk tidur kerana sudah terlalu lewat malam.  
Hilang


Malang memang tidak mengeluarkan sebarang bau kerana celik mata untuk menunaikan solat subuh, barangan peribadi adik rakan sebilik seperti gambar - gambar yang tertera hilang dikebas 'rakan rumah sewa' barunya. Dengan ini secara rasminya dia telah menjadi 'mangsa perlakuan jenayah'. Menjadi pengalaman perit yang pertama. Dan bermulalah fobia dan igauan ngerinya sampaikan hendak pulang ke rumah pun tak mampu. Ya, kehilangan aset boleh diganti tetapi semangat yang hilang hanya Allah yang mampu mengembalikannya. Maklumlah orang perempuan. Kudrat yang terhad.


ottantiff - nikah cepat, suami jaga.

2 comments:

Anonymous said...

macam pernah dengar je citer ni,tapi kt mne ek??

ottantiff said...

cerita benar