Sunday 6 January 2013

Kuda Tunggangan

Membela seekor binatang tunggangan baru yang bernama CBR ini tidaklah semudah yang dijangka. Kejutan pertama ialah proses mencuci perut binatang ini. 2 botol pelincir separuh sintetik dengan penapis pelincir sebesar puting susu Anakku menelan belanja hampir ratusan RM dengan langkau penyelenggaraan 3000km sekali selenggara. Apapun demi kelancaran perjalanan kerja seharian perkara sebegitu haruslah diutamakan.

Baru baru ini mekanik tetap binatang ini melaporkan ladam brek sudah haus dan hampir mencapai hayat penggunaan pada 20000km. Sepasang ladam menelan kos hampir RM300. Demi keselamatan dan longkang longkang besar lebuhraya yang tak ingin dilawati, sambil menelan air liur perkataan "tukar" itu terlancar jua dibibir.

Mekanik tetap itu juga memberi peringatan tentang tayar belakang yang sudahpun kehilangan bunga dan daun daun sekali. Amaran yang berbaur kos ini dengan minimum RM350 itupun berjenama Say Tan. Memang setan.

Itulah kejutan demi kejutan yang dibuat oleh mekanik tetap binatang tunggangan ini. Sedar diri perbezaan unta, kereta lembu dan kuda perang, mau tak mau perkara ini harus ditempuhi. Semoga di kehidupan akan datang, Buraq yang dijanjikan Tuhan  kepada hambanya yang beriman itu datang dengan pakej "Maintenance Free". Ameen.

No comments: